Wat is een symbool?

Alles wat je wilt weten over symbolen
Plaats reactie
Mina
Groot Inquisiteur
Berichten: 772
Lid geworden op: 23-07-2009 03:11

Wat is een symbool?

Bericht door Mina » 19-04-2010 13:29

We benoemen nu wel regematig wat symbolen, maar wat is het nu eigenlijk precies?

Hier vond ik wat uitleg, alhoewel ik ook denk dat het misschien niet op iedereen van toepassing is, omdat ik ook denk dat mensen hun eigen waarde aan iets geven en het als een persoonlijk ''symbool'' aanschouwen, maar dit vond ik erover:

Een symbool is iets dat meer betekent dan alleen de vorm die je waarneemt. Neem bijvoorbeeld de zon. Je kunt de zon
zien als puur een hemellichaam, maar de zon kan ook symbool staan voor groei, energie, kracht, warmte, vrolijkheid,
geel, enzovoorts.

De symboliek gebruiken om je dromen te duiden
De symboliek in de dromen geven veel informatie over en inzicht in jezelf. Dromen duiden doe je dus onder andere door
betekenis van de aanwezige symbolen te achterhalen. Door de voorwerpen, mensen en situaties symbolisch te
interpreteren achterhaal je de betekenis van je droom.

Symbolen zijn voor veler uitleg vatbaar
Vraag aan tien verschillende mensen wat 'fietsen' voor ze betekent en ze noemen allerlei verschillende betekenissen en
associaties. Er worden uiteraard ook een aantal dezelfde genoemd.

Er bestaat niet één enkele ware duiding van je droom(symbolen), omdat een symbool nu eenmaal voor meedere uitleg
vatbaar is. Er zijn vele droomwoordenboeken in omloop. Vele daarvan geven slechts een algemene uitleg of belichten
slechts één kant. Een generieke duiding kan wel helpen om een stukje inzicht te geven of extra informatie, maar het is
niet zaligmakend en eenduidig. Accepteer een uitleg uit een boek of van iemand anders alleen als het meteen goed voelt
bij jou. Heb je er niks mee, laat het dan voor wat het is. Laat je helpen door boeken en andere mensen, maar wees
vooral je eigen droomduider!

[u]Persoonlijke betekenis van symbolen[/u]
Veel interessanter wordt het als je de persoonlijke betekenis van symbolen kunt achterhalen. Maak je eigen
woordenboek van je eigen persoonlijke droomsymbolen. Uiteindelijk ben jij de regiseur van je eigen droom. Je
onbewuste of hoger bewuste maakt een filmpje van algemene maar vooral van eigen persoonlijke symbolen om jou in
jouw beelden iets duidelijk te maken. Als je je droom ziet als je eigen persoonlijke film, dan zijn de droomsymbolen, het
verhaal en de situatie een projectie van dat wat er zich in jou en jouw leven afspeelt.

Alles dat voorkomt in je droom ben jij zelf
Personen, voorwerpen, situaties, het zijn allemaal delen en eigenschappen van jou zelf. Het gaat om jou, jouw leven,
jouw omstandigheden, jouw dillema's en jouw processen. Alles dat in jouw film voorkomt, ben jij zelf!

De symboliek onthult de boodschap
Dromen en de droomsymbolen lijken de boodschappen van je droom te verhullen, maar juist door de brede interpretatie
en vele mogelijkheden van duiden, onthult de symboliek de boodschappen.

Spreekwoorden en gezegdes
Bij het duiden van je dromen en bij het uitleggen van de afzonderlijke woorden en delen in je droombeschrijving, zijn
spreekwoorden en gezegdes een prachtig hulpmiddel. Ze helpen je associeren bij het vinden van de woordbetekenissen.

Hoe kom je erachter wat een droomsymbool betekent?
Bij het onderzoeken van je droomsymbolen is het belangrijk te onthouden dat veel symbolen een persoonlijke betekenis
hebben, die het makkelijkst kan worden gevonden door je een aantal dingen af te vragen:

'Hoe zou ik dit symbool (persoon) beschrijven aan iemand die er nog nooit van gehoord heeft?;
'Hoe zou ik dit symbool kunnen beschrijven als deel van mezelf?';
'Watvoor gevoelens heb ik bij dit symbool?';
'Is er iets, iemand of een situatie in mijn leven op wie de beschrijving van dit symbool van toepassing zou kunnen zijn?''

Meestal, wanneer je een symbool of deel van een droom voor jezelf duidelijk hebt kunnen omschrijven en contact hebt
kunnen maken met de onderliggende gevoelens, volgt de herkenning van de betekenis ervan voor je dagelijks leven
vanzelf. Je krijgt een soort ''aha'' gevoel. Dan is het kwartje gevallen en weet je dat je goed zit.

Bron: http://dromen-duiden.nl/index2.php?opti ... df=1&id=24
Water; Our blood! Air; Our breath! Earth; Our body! Fire; Our spirit!
[color=red][b]Duivels Lid![/b][/color]

Terug naar “Symbolen”